neděle 13. srpna 2017

13.8.2017 - Maraton Českým rájem - 7. ročník

Akce : Maraton Českým rájem
Kategorie : maraton
Kdy : 13.8.2017 9:00
Kde : Prachov, Muzeum přírody Český ráj
Trasa : 43km (o něco delší něž maraton), převýšení 715 metrů
Web : http://www.mpcr.cz/ostatni/maraton/
Výsledky : http://www.mpcr.cz/files/propozice/rajmaraton/rajmaraton_2017_vysledky.xlsx
Foto : http://behyruzne.rajce.idnes.cz/Maraton_Ceskym_rajem_2017/ ,
https://mpcr.rajce.idnes.cz/Rajmaraton_2017
Garmin aktivita : https://connect.garmin.com/modern/activity/1913878032


aneb a teď aby si člověk vybral, má spíše běhat a nebo dělat triatlon? :-) ...


O této akci jsem se dozvěděl úplnou náhodou, ale jelikož bratrský souboj 12.8.2017 (Zátopkova 10) se konala o den dříve, tak jsem toto zavrhl. No jo, ale pak mi to nedalo a ráno jsem se rozhodl že se tam pojedu podívat, Český ráj mám fakt rád a zaběhat si v okolí Prachovských skal mě fakt lákalo. Navíc jsem chtěl zkusit jestli fungují mé regenerační postupy a jaké to bude jít běžet něco většího den po závodě. Chtěl jsem se tam jet opravdu kochat, den po závodě to ani jinak nešlo, a jak to dopadlo se dozvíte za chvíli.

Tak jsem teda dorazil do obce Prachov, vyřídil si registraci a připravil se na start. Kromě té bolavé nohy co mě poslední dny trápí jsem se cítil i po včerejším závodě celkem v pohodě, hlavně jsem žádné závodění neplánoval a tak jsem byl klidný. Pak jsme si došli kousek na start, který je nedaleko po silnici u Lepařova památníku. Fakt to nebude žádná masovka, je nás tu pár desítek.

START, tak ten nám odpočítali přesně v 9:06 a 48 sportovců vyrazilo. Nehraje se tu na žádné chipy, prostě máte startovní číslo a to je asi tak vše. Začal jsem opravdu zvolna a byl jsem někde okolo 10tého místa. Přeci jen jsem vůbec nevěděl jak mi půjdou nohy po včerejšku, ani jsem se nepokoušel rozběhávat. První 2km jsem běžel v tempu okolo 4:45, pak mě tohle tempo přestalo nějak bavit a tak jsem trochu zrychlil a usadil se na sedmém místě. No a po nějakých 5km jsem už byl na pátém místě a poté na čtvrtém. Dotahoval jsem se na třetího a za ním těsně v závěsu jsem běžel fakt dlouho, vlastně až do občerstvovačky na 20tém km. Jako běžel teda fakt rychle, na prvních 20km je většina nastoupaných km z celého maratonu a my jsme tam do kopců běhali v tempu 4:50, po rovinách a z kopce pak 4:00 - 4:20. Běžímě krásnou přírodou, i když vlastně většinou po silnici, a máme možnost vidět zříceninu hradu Trosky z různých pohledů, pak také Hruboskalské skály apod. Opravdu prostě maraton rájem.

S kolegou to pořád slušně meteme, měl jsem co dělat abych ho po sebězích vždycky doběhl a říkal jsem si, že s ním snad můžeme doběhnout i ty 2 lidi před námi, i když ty fakt vypadali nabušeně. Na občerstvovačce na 20tém km se trochu zdržel - nechal si tam dovést gel a trochu se tam zdržel, možná jen čekal abych běžel první a aby mě pořad on netáhnul za sebou. Tak jsem teda vyrazil a kolega v těsném závěsu. První půlmaraton kde byl jeden kopec a seběh za druhým jsem zvládl celkem v pohodě a cítil se prakticky čerstvý.

Po asi 25tém km jsem ale viděl že "kolega" moje tempo už nějak nedává a tak jsem si běžel sám. No trochu jsem začal cítit nohy, hlavně v prudších kopcích ale pořád to bylo celkém dobré. Někde okolo 30tého kilometru předbíhám také druhého v pořadí, povzbuzuji ho, drží se kousek za mnou asi 2km ale pak už jsme ho neviděl.

Na občerstvovačce na 30tém km už mi hlásí že ztrátu na prvního mám asi minutu a půl, to jsem nechápal... Byl jsem pořád celkem v pohodě ale nohy jsem už začal cítit, ono už od toho 26tého km to nebylo úplně ideální, a to už naštěstí nebyly žádné moc velké kopce jako na prvním půlmaratonu, kde se fakt běhalo jen z kopce a do kopce. Nakonec jsem i tohoto chlapíka předběhl asi na 36tém kilometru a chvíli si užíval výsadu prvního místa. Ale asi tak 1km, jelikož zezadu přibíhal človíček, kterého jsem tu posledních 30km neviděl. Vypadal hodně čerstvě a někde na 37mém km mě předběhl. Jeho tempo bylo odhadem okolo 4:20-4:30 a zavěsit jsem za něj mě vlastně ani nenapadlo, to prostě nešlo. On se ani neohlédl a prostě si běžel to svoje, i to Vám moc nepřidá, když ho vlastně ani netrápí jestli soupeř běží s ním a nebo se propadá. Poslední 4km fakt už celkem bolely, zase kopce, pak kamení a už mi to moc nechutnalo. Ale věděl jsem že dnes to první místo fakt nebude, takže jsem to nehrotil a běžel si tak na pohodu.

Míjím lepařův památník, hodinky už hlasí 42km, ale do cíle je to ještě pořád tak téméř kilometr. S tím převýšením měl tento maraton dle mého minimálně 43km a něco k tomu.

Nakonec teda dobíhám do cíle u muzea přírody Českého ráje na druhém místě, v čase 3:27:06. Hodinky ukazují 42,84km a 714 nastoupaných metrů. Užil jsem si to maximálně. Ztráta na vítěze 2 minuty! Třetí v pořadí pak dobíhá něco přes dvě minuty po mě.

výsledek snažení...



No a krásné na tomto klání je také to, že všichni dostávají diplom a jsou vyhlašováni. A samozřejmě každému náleží také ručně dělaná keramická medaile s motivem zříceniny hradu Trosky.

diplomová práce a medaile ;-)

Organizátorům velký dík za tuto překrásnou akci. Trať opravdu skvěle značená a i když člověk neměl mapu a běžel to poprvé, tak jsem neměl žádný problém. Navíc fakt příjemná atmosféra.


mapa maratonu

mapa maratonu a profil trati

A vy tohle berte jako pozvánku na příští ročník, opravdu to stojí za to a i v propozicích se píše o tom, že to je takový kochací maraton a je to pravda!

2 komentáře:

  1. Krásně napsané. Moc jsem se na svůj první maraton těšil a i díky ideálnímu počasí to nemělo chybu. Český ráj je moje srdcovka, od malička tam jezdím prakticky každý rok a většinu tratě jsem si už někdy prošel nebo alespoň projel autem. Nechtělo se mi začínat moc pomalu, a tak jsem se brzy po startu ocitl na 3. místě, kde jsem se udržel až na občerstvovačku na 20 km. Do té chvíle se mi běželo nadherně. Po vycucnutí gelu jsem měl asi 10 metrů ztrátu a už jsem ji nedokázal seběhnout. Ještě na 26 km jsem měl na dohled i běžce na 2. místě, ale krátce na to přišla první krize a propadl jsem se na 5. místo. Pak ještě přišly dvě další krize a nakonec z toho bylo 6. místo. Před 2 lety, kdy jsem začal běhat, pro mě něco nepředstavitelného. Příště už nepodcením doplňování energie a těším se, že to spolu dotáhne až do cílové rovinky ;-) Tomáš Hak.

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Tome, díky moc. Hlavně za to jak jsi mě do dvacátého kilometru vedl. Dotáhl jsem se na tebe asi po 5ti km a běžel za tebou až na tu občerstvovačku na 20km. Běžel si fakt ukázkově a jestli běháš jen 2 roky tak klobou dolů! Měl jsem fakt co dělat, abych tě stíhal. Tak jsem tě ani nestřídal, prostě jsem za tebou jen tak vlál, hlavně v sebězích si byl mnohem rychlejší. Od 20tého jsem chtěl vést zase já ale pak si někam zmizel :-( Doporučuji jeden 25ml gel každou půl hodinu plus zapíjet vodou a občas pít i ionťák. Měl bys mít příjem kalorií okolo 1000 kJ/hodinu běhu a začít jíst okamžitě po první půl hodince závodu a pokračovat tak dlouho dokud to dokážes - na konci už pak bývá velká nechuť pozřít cokoliv, pak zbývá už pít ionťák nebo coca colu na občerstvovačkách. Samozřejmě je dobré to vyzkoušet v tréninku, mě třeba úplně Nutrend nesedí, je to na mě moc sladké. Tak hodně zdaru a ještě jednou díky. Vašek Kolpek

    OdpovědětVymazat